Co jsou to probiotika a prebiotika

Zdroj: doktorka.cz

Často slýcháme, jak jsou pro náš organismus zdravá probiotika. Co to ale vlastně znamená? Probiotikum (pro = příznivý, bios = život) je mikrobiální součást stravy, která má při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví. Jednoduše řečeno, probiotikem se rozumí zdraví prospěšná bakterie.

Mezi nejznámější probiotické bakterie patří především ty z rodu Lactobacillus, Bifidobacterium a Streptococcus. Naopak prebiotika představují nestravitelnou složku naší stravy, která slouží jako potrava pro probiotika. V úplném výčtu těchto pojmů nesmí chybět ani synbiotika, která spojují vlastnosti probiotik i prebiotik v jenom výrobku zároveň.

Probiotika

Náš zažívací trakt obsahuje obrovské množství různých bakterií. Z hlediska zdraví je však žádoucí, aby byl zažívací trakt osídlen správnými bakteriemi, s převahou Lactobacillů a Bifidobakterií. Tyto bakterie totiž chrání organismus před patogeny, které mají negativní vliv na lidský organismus.

Jak fungují probiotika

Přátelské bakterie „soutěží“ se škodlivými bakteriemi o místo na střevní sliznici. Když je přátelských bakterií dostatečné množství, mohou snáze obsadit střevní sliznici a bránit ji před zachycením nežádoucích mikroorganismů. Navíc probiotika produkují látky, které pomáhají ničit škodlivé bakterie (např. určité mastné kyseliny, které snižují střevní pH).

Kde najdeme probiotika

Probiotické bakterie se nacházejí v řadě výrobků, nejtypičtější jsou zakysané mléčné výrobky (především jogurty, jogurtová a kefírová mléka), tvrdé sýry typu ementál a zelenina konzervovaná mléčným kvašením (např. kysané zelí). Probiotika se dají zakoupit i jako doplněk stravy např. v lékárnách, jednodušší je však sáhnout po jejich přirozené formě v běžné stravě.

Hlavní zdravotní účinky probiotik

* obnovení střevní mikroflóry (nejen) po užívání antibiotik * správná funkce zažívacího systému * prevence nebo zmírnění alergických a atopických projevů u dětí * celkové zvýšení odolnosti organismu * prevence respiračních onemocnění (nachlazení, chřipka) a infekcí močového ústrojí * syntéza některých vitamínů

Probiotika dále působí na

* zkrácení nebo zmírnění příznaků zánětlivých střevních onemocnění a průjmů * snížení množství enzymů a bakteriálních metabolitů, které mohou způsobovat nádorové bujení * prevence či zmírnění nespecifických a nepravidelných zažívacích potíží * úprava střevní pasáže a konzistence stolice * zmírnění projevů nesnášenlivosti vůči mléčnému cukru - laktóze

Prebiotika

V souvislosti s probiotiky se také často zmiňují tzv. prebiotika. Prebiotikum je v podstatě nestravitelná složka stravy, která představuje „substrát“ pro přátelské bakterie – tedy probiotika a vytváří vhodné podmínky pro jejich správný růst a aktivitu.

Kde najdeme prebiotika

Prebiotikem se rozumí zejména vláknina, a to především na bázi oligosacharidů. Nachází se hlavně v obilovinách, ale i v ovoci a zelenině. Ze zeleniny najdeme nejvíce prebiotické vlákniny v česneku, cibuli nebo pórku.

Zdravotní účinky prebiotik:

* příznivý vliv na složení mikroflóry zažívacího traktu * zvětšení objemu stolice a tím zlepšení střevní pasáže * prevence zácpy * prevence vzniku nádorů tlustého střeva a konečníku * snížení hladiny krevních tuků a cholesterolu

Vytisknout



















Návštěva:
©Škola živé stravy 2011