Acidobazická rovnováha

= udržování rovnováhy kyselin a zásad

Čím více se strava odklání od přirozenosti, tím více hrozí nastolení nerovnováhy v našem organismu, což má dopad na veškeré funkce. Při překyselení organismu se čerpají zásoby alkalických (zásaditých) rezerv a to následně působí na pokles imunity. Dochází k situaci příznivé pro infekci plísněmi - vznik zánětů, osteoporózy, rakoviny, poškození ledvin, dna - vlivem nahromadění kyseliny močové, padání vlasů, lámání nehtů, potivost rukou a nohou, kornatění žil, křečové žíly, cévní a srdeční choroby, rýmy, chřipky, žlučových a ledvinových kamenů, revma, zánětů a zvětšení prostaty, poškození nervové soustavy, tuhnutí svalů způsobené kyselinou mléčnou a řada dalších zdravotních potíží.

Kyselost organismu dále zvyšuje nadváha, nedostatek kvalitních tekutin (minimálně 2 litry za den), špatné rozkousání stravy a tím i zatížení trávícího systému.

Stres způsobuje sevřením tepen v břišních útrobách hromadění odpadových produktů z tkání, které mají kyselou reakci. Na překyselení reagují stejným způsobem i cévy mozku. Po zúžení cév a tím omezení průtoku následuje neklid, únava, nesoustředěnost, závratě, poruchy spánku, pocení, deprese. Takový školák je unavený, nesoustředěný a neklidný díky školnímu stravování a svačinám, jako je chleba nebo rohlík se salámem nebo sladké pečivo. Řidiči, kteří stráví hodiny za volantem, pijí kávu, přikusují oplatky a téměř nedýchají, jsou pak nerudní, agresivní a netrpěliví. Dechová cvičení a mrkev by byl lék pro snížení nehodovosti na silnicích.

Kyselinotvorné a zásadotvorné potraviny:
dělí se tak podle obsahu anorganických látek. Kyselinotvorné prvky jako fosfor, síra, chlór vykazují především masa, cukr, pšeničná mouka a loupaná rýže. Zásadotvorné potraviny obsahují sodík, draslík, vápník, hořčík, železo a jsou obsaženy především v zelenině a ovoci.



Kyselinotvorné potraviny:

Veškeré maso a uzeniny, kapr, lín, mimo krůty a některých ryb jsou spíše neutrální
Sádlo, máslo, tvrzený tuk-margariny
Oleje hydrogenované
Vařené a pasterizované mléko
Sýry, tvaroh
Obiloviny, pšeničná a žitná mouka, chléb, pečivo, těstoviny
Kroupy, krupice, ovesné vločky
Cukr, cukrovinky, cukrářské výrobky
Čokoláda, kakao, umělá sladidla
Káva, žitná káva
Ořechy - burské, para a vlašské
Čočka, žlutý hrách, tykev
Růžičková kapusta, chřest
Pivo (mimo Plzeň a Radegast)
Limonády, džusy
Brusinky
Želé
Zmrzliny
Antibiotika a většina léků

Zásadotvorné potraviny:

Brambory, brokolice, cibule, česnek, hořčice, kapusta, květák, kedluben, paprika, hlávkový salát, zelené fazole, zelený hrášek, zelí červené a bílé, pórek, mrkev, celer, rajská jablíčka, ředkvičky, ředkve, řepa, špenát, okurky Grapefruit, citrón, pomeranč, mandarinka, mango, papája, endivie (štěrbák), datle, fíky, banán
Sójové boby, sójové mléko, sójová omáčka
Živé pšeničné klíčky
Olej přírodní (za studena lisovaný)
Jablka, hrušky, švestky, broskve, meruňky, třešně, višně, nektarinky, hroznové víno, jahody, hrozinky
Rybíz, maliny, ostružiny, šípky
Lískové oříšky, mandle
Mléko kravské čerstvé, kozí, mateřské, acidofilní, jogurt, kefír, syrovátka
Chaluhy, agar (rosol z chaluh)
Mák, mletý kokos, skořice, jedlé kaštany, slunečnice, vodnice, proso, pohanka
Meloun muškátový, cukrový, vodní, ananasový
Většina bylinkových čajů
Minerální vody

Poznámka:

Vymačkáme-li ovocnou šťávu a budeme konzumovat zbylou dřeň, musíme tuto dřeň zařadit do kyselinotvorných potravin. Naopak šťávy vylisované i z potravin kyselinotvorných, např. masová polévka, jsou zásadotvorné.

Aby organismus dostal vyváženou stravu, je třeba kombinovat potraviny z obou skupin. Přirozený poměr mezi kyselinami a zásadami by se měl ve zdravém těle pohybovat v poměru 1:4. Jestliže je tento poměr zachován. tělo je odolné proti nemocem. Ideální strava by měla obsahovat 80% zásadotvorných a 20% kyselinotvorných potravin.

U dítěte, zvláště v dnešní době, kdy velmi mnoho kojenců trpí ekzémy a potížemi dýchacích cest, musíme rovněž myslet na alkalizaci jejich organismu, zvláště u těch, které jsou krmeny náhradní stravou z kravského mléka. Kravské mléko vařením, sterilizací a pasterizací ztrácí část vápníku a stává se z potraviny zásadotvorné potravinou kyselinotvornou. Také krupičná nebo ovesná kaše bývá kyselinotvorná. Proto je dobré dítě již od 3 - 4 měsíců přikrmovat šťávou z mrkve, nastrouhaným ovocem nebo šťávami z jiných vhodných druhů ovoce. Pozor na větší množství citrónové šťávy nebo kyselých pomerančů, protože děti ochuzují o vápník, který je pro ně velmi důležitý.

Takovouto výživou dosáhneme velmi dobrého vývoje dítěte. Je vůbec zvláštní, jak se lidé odlišně staví ke krmení zvířat a k vlastní stravě. Housatům nebo kuřatům doma podávají rozsekané kopřivy, které obsahují mnoho vitamínů a minerálů, aby dobře prospívala. U dítěte to prakticky nikoho nenapadne a rodiče jej živí velmi sterilní, často konzervovanou stravou.

DIETA pro úpravu funkce látkové výměny

Žádné živočišné tuky a přepalované tuky (smažení, pečení), červené maso.
Používat pouze rostlinné tuky za studena lisované (Panenský olej, olivový a lněný) s vyšším obsahem nenasycených mastných kyselin a vitamínu E.
Bílé maso (kuře, králík, krůta - nejlépe domácí) jíst 1x týdně - nejlépe grilované.
Mořské ryby - 2x - 3x týdně.
Zcela vypustit mléko a mléčné výrobky. Možno nahradit kozím mlékem.
Vypustit cukr a vše co obsahuje rafinovaný cukr! Žádné sladkosti - žádná umělá sladidla.
Rýži používat pouze natural, dále jáhly a pohanku.
Vypustit bílou mouku a výrobky z nich. Používat pouze GRAHAM.
Žádný alkohol, nekouřit, nepít kávu, černý čaj, kakao, nápoje s kofeinem a cukrem.
Nepoužívat upravované, barvené, průmyslově vyráběné potraviny.
Vejce, pokud nepůsobí jako alergen, používat max. 2 ks týdně.
Málo solit - jen mořskou sůl. Nepoužívat ostré koření.
Nejíst uzeniny, konzervy, zavařeniny, ztužené tuky, kupované majonézy, ocet a burské oříšky.
Zaměřit se na stravu bohatou na ovoce, zeleninu - saláty, luštěniny, obiloviny, semena a ořechy. Čím větší podíl syrové stravy - tím lépe.

Tuto dietu je potřeba upravit podle krevních skupin!



©Anna

Vytisknout













Návštěva:
©Škola živé stravy 2011